satsandeallroundryttare.webblogg.se

- följ min och hästarnas resa inom träningar och tävlingar

tripp till havet

Kategori:

Jag o min hovslagare till morfar åkte till havet och gick ut på bryggan, kom värsta vågen och jag trampa rätt i den för fick panik när jag såg den. Morfar klicka den direkt!

tagga trimm!

Kategori: Allmänt

Imorgon ska jag rida ut på Idun tillsammans med mamma på Vinur. Hon har nu stått i två dagar så rider igång henne lite lagom nu när hon fått nya skor och i helgen blir det nog ett pass i ridhuset som ni givetvis ska få film på!:)
Så roligt nu, allt rullar på helt galet bra, jag mår bättre från förkylningen, Idun har hittat takten, hon har fått skor, mailet jag fick idag plus att jag är ledig i helgen! wiho!
Gotta love life!
 
Fin midsommarbild på mig & stora Gandur <3

Sneakpeak number dos

Kategori: Allmänt

Fick idag ett mail från *********.
Så glad! Så roligt!! Ser fram emot det fruktansvärt mycket..
Kommer inte avslöja vad det handlar om ännu utan ni får troget hänga kvar här på bloggen dag efter dag och när dagen kommer så publicerar jag det givetvis här!
woppwopp!!!
 
Så glad är jag hihihii

trött...

Kategori: Allmänt

Hej!
Förlåt att min uppdatering varit värdelös idag men jobbat och haft massor att göra..
Men nu är jag hemma, precis skott Idun. Gick sådär, hon är lite svårskodd men det gick efter lite brottning ;)
 
Bild på mig från en photoshot . Knappt gammal...

Stilren outfit

Kategori: Allmänt

Efter jag satt ihop detta collage tror jag verkligen att denna outfiten kommer funka bra! Var ju lite tveksam till bruna stövlar och hjälm till ridbyxor men jodå! Så rätt!!

Sommaren 2012

Kategori: Allmänt

Förra sommaren var Vinur den hästen jag satsade på och la ner allra mest tid på.
Vi var ute på några hopptävlingar och tränade en hel del för Ida Nilsson. Sen stod han en lång tid. Jag tog istället tag i Gandur. Vi var också ute på några hopptävlingar. Det gick bra och jag anmälde mig till en fälttävlan på Kungshults Rf. Dagarna närmade sig och jag trimmade honom riktigt. Men Gandur hade satt så mycket muskler så jag kundei nte kontrollera honom mellan hindrerna. Och i fälttävlan är det fullt möjligt att någon rider om mig så jag funderade och kom på att det är ju rätt korkat att ställa upp på tävlingen med Gandur då.. För isf hade jag inte fått stopp och han hade gone bananas!!
Så jag valde Vinur ist. Vi trimmade de sista dagarna, tränade hårda konditionspass då banan bestod av 5-6 km  arton hinder + värme!
Vi hade roligt på vägen till den dagen. Jag gjorde honom så fin. Han såg ut som en stjärna! Han är en stjärna!
Dagen kom och jag var faktiskt inte nervös. Känner Vinur så väl. Warmup gick bra.
Värmen slog mot både mig och Vinur. Det kan ha varit en av de varmaste dagarna denna sommaren...
Men han skötte banan jätte bra iaf. Jag hade inte tänkt galoppera hela vägen eftersom han inte var riden så mycket innan men han galoppera och galoppera! Han tyckte det var så skoj! Jag med! Sista hindret kom, en vattenmatta. Där stod två ponnysar ivägen vars ryttare inte fick över dem. Jag kom galopperandes och gav tecken att de skulle flytta sig, de löd. Vinur galopperade med energi och tittade inte ens på hindret. Han är en kung. Vi rev ett hinder av arton. Vi red om sex st. Vi gjorde en snygg ritt, men det viktigaste, vi hade så jävla kul!
Detta var en av de bästa minnena jag har bland kategorin "häst".
 
Här är bilderna dagarna innan då jag fixade och donade.
Vi trimmade inte bara, vi myste en hel del också, <3
 
Den stora dagen.
 
Världens finaste knasigaste Vinur fra' Granhaga <3
 
Det var denna sommaren vi tränade inför hoppalsvenskan.

stresssssss

Kategori:

Vilken dag!
Först hände ingenting, jag krånglade med min header och städade lite sen ringde jag morfar för att bjuda in mig själv på middag (;)) men de skulle fira min gammelmormor Gunhilds 86 års dag så jag följde med!
Sen körde vi upp till stallet och turbomockade lite, och nu sitter jag här igen.
Blev ingen ridning idag, dels hann jag inte och dels för att Idun ska vila idag. Skulle egentligen ridit Gandur men tiden bara sprang iväg!!
Bild på min fina mormor och gammelmormor! <3

galen...

Kategori: Allmänt

Har nu suttit framför datorn i tusen år och försökt få upp min nya header men kan verkligen inte!!! När jag kommer till stilmallarna och man ska klistra in sin kod för headern så kan jag inte... Där tar min kunskap liksom slut... Snälla snälla, någon som kan hjälpa mig..??

frukost

Kategori:



awkward..

Kategori:

Den där pinsamma känslan man får när man somna på bussen när den var tom o vaknade när den var hel full.. Wonder if I look cute when im asleep... Haha tror inte det!

Levnadsglada Idun

Kategori: videor

Detta är då katastrof videon;) Min otroligt tekniska morfar spelar in videon drf det blev så "bra" ;).

Här har Idun iaf inte hittat balansen eller takten alls, hon springer med huvudet mitt i vädret och pendlar väldigt mycket. Det är faktiskt inte jag som gör att hon pendlar utan det står hon för alldeles själv! Så stor skillnad... 

Videon

Kategori: videor

Videon nedan är idag. Den andra kommer snart in! Katastrof videon ;)

Idun

Kategori: videor

Lite dåligt väder så kvaliteén blev lite dålig. Hon går i väldigt låg form då detta var slutet av passet och jag ville hon skulle höja ryggen ordentligt. Hon har blivit så lugn och fin!

Videofyme

Kategori: Allmänt

Har en film som morfar spelade in på mig och Idun för ett tag sen och en video från idag som jag tänkte lägga upp senare här på bloggen. Vet inte om det blir idag eller senare men håll koll för det har blivit riktigt stor skillnad! Så roligt!!! :)

J U S T A D R E A M

Kategori: Allmänt

Idag red jag ut i skogen på Idun. Min plan var att rida likadant idag som jag  gjorde igår bara att jag red i skogen istället för ridhus. Och satan! Vilken skillnad på häst från vecka till vecka!
Hoppade upp på henne och det gick strålande! Idag sprang hon bara en liten bit. Sen var hon jätte lugn!!
Hon sökte sig neråt med huvudet självmant utan att jag ens behövde göra något. Så skön känsla!
Förutom detta har hon hittat takten i traven, hon kan nu trava balanserat i sin egen takt. Så fruktansvärt härligt! Jag har lärt mig rida henne och hon har blivit mer balanserad.
Det går så bra nu och känner att vi har mycket skoj kvar!
 
 

smells gooood

Kategori:

pappa gör fläskfilè i köket och jag chillar i soffan som en kung i väntan på provsmakning, namnam..

Mamma snäällllaa....

Kategori: Allmänt

http://hemnet.sfd.se/BildLista/Default.aspx?objgid=OBJ30538_1179138705

Flyttar gärna dit utan tjafs!

smörja läder

Kategori:

smorde mina nya stövlar idag efter passet.


Jag använder detta när jag fixar utrustning i läder.

Vad använder ni?

röj i stallet

Kategori:

fick ryck och städa av innan de nya halmet och höt kommer.före..


efter..





stor skillnad! Föresten, fina hinkar va???:)

toppen pass!!

Kategori:

Åh happinesssss!! Idag gick det så galet bra!! När jag hoppade upp använde jag en pall för att inte hänga på henne.Trodde att det kunde vara därför hon får damp när jag hoppar upp. Men nä, hon sprang iaf. Lät henne springa av sig länge innan jag började jobba henne.Annars är hon okoncentrerad och vi blir bara ovänner.
Jag valde att ta henne till ridhuset så hon fick jobba av energin lite. Och det gick så fruktansvärt bra idag!!
Såhär la jag upp dagens pass:
  • Skritt på långa tyglar i båda varven tills hon slappna av.
  • Skrittade på volten och plockade upp tyglarna och ställde henne inåt i båda varven.
  • Gjorde halter i alla hörn på volten för att få henne att lyssna.
  • Gjorde de övre punkterna i trav.
  • Red upp på medelinjen och försökte rida på helt rakt spår, sen med hjälp av vikten flytta henne lite i skänkelvikning.
  • Samma i trav.
  • Galopp på hela fyrkantspåret, sen in på volten.
Hon blev så mjuk! Jätte skoj!!

Wondering..

Kategori: Allmänt

Har ju som sagt köpt nya bruna ridstövlar.. & har länge suktat efter ett par röda ridbyxor som jag till sist fått hem..
Nu är min fråga, är det snyggt ihop? Jag har aldrig sett någon bära röda ridbyxor och bruna ridstövlar..
Vad tror ni??
 

Dagens "2do"

Kategori: Allmänt

Idag är jag ledig från allt som kallas praktik,jobb, och skola. Skönt!
Har precis vaknat upp hos min boyfriend. Vi ska snart äta lite frukost sen ska han till skolan och jag ska bege mig hemmåt.
Idag ska jag rida ut på Idun, känner mig fruktansvärt taggad efter gårdagens lyckade pass! Ibland är det bra att ha en mamma som varit ridlärare! ;)
Ska nog smörja utrustningarna idag.. Känns som jag skaffat mycket nytt den senaste tiden...
Sen har jag faktiskt tänkt sno ihop ett litet styrkepass (äntligen börjar jag känna mig piggare från förkylningen!!!!).
Ska lägga upp mitt upplägg över en bra styrketräning som underlättar vid våran ridning senare. Så håll utkik!
Sen får vi se vad dagen har att erbjuda!
Bild på lurv Vinur och frusna Idun!
 

- new in

Kategori: Allmänt

Fick tydligen inte nog av gårdagens shopping så tog en runda till hööks idag igen med fam.ståhl!
& denna gång fick denna snygga piketröjan från hööks egen kollektion "JH" följa med hem. Skit snygg! Fast jag köpte den i blå men hittade ingen bild på den blåa ...

- walking in a winterwonderland'

Kategori:

Precis varit ute och ridit med fam Ståhl i den nykomna snön. I början kändes hon så stel. Mamma hjälpte mig och kom med råd så tillslut släppte hon. Hon gick så fint! Min piggelinIdun!

shopaholic

Kategori:

Så då är man lite fattigare! Köpte stövlarna och hjälmen. In love! Stövlarna kostade 1899 kr och hjälmen 799 kr. lätt värt!



-look of the day'

Kategori:

 

whopwhop

Kategori:

Idag är ingen vanlig dag för idag är paddes födelsedag hurra hurra hurra! Och det ska firas efter jobb. Så packat och fixat så ska åka raka vägen dit. Hela nitton år idag! I love u!<3

lookin gooooood

Kategori: Allmänt

Måste måste måste ha dessa! Fatta så fint tillsammans med min framtida bruna hjälm och bruna stövlar! Mums!
Ska göra ett "outfit collage" över det senare så ni får se!
Dessa finns på starrider.se för 599 kronor. See you soon paaanties!

suck on that!

Kategori: Allmänt

 
"You can say anything you want about me, but i have to ask you not to talk that way about my horse."
 
 

dagens hiss

Kategori:



helt klart en grym uppfinning på bussen. Inbyggd radio , bara att sätta in öronpropparna!

shopping

Kategori:

Ska förmodligen till hööks på lördag och ska köpa antingen ridstövlar eller ny hjälm.. Vad tycker ni? Vilka av stövlarna är snyggast?,Vilken hjälm? Tänkte det kunde vara snyggt att matcha med brun hjälm men har tänkt skaffa en blå softshell kavaj, då kanske det är snyggast med blå hjälm? Hjälp!!













mys framför brasan

Kategori:

kollar på farmen och äter nygräddade kladdmuffins med tuttifruttiglass

den nya hästen

Kategori:

jag har gått och tjatat på jobbet hur mycket som helst om att jag vill ha en storhäst, och det har jag nu fått, enligt vaktmästaren.. Han har snickrat ihop den alldeles själv. Gissa om jag vart glad!! Haha tack så mycket!!

Receptet

Kategori: Allmänt

Nu ska ni få receptet på pälsglans!

Det finns två olika sätt att "laga" det på men lämnar bara ut det ena sättet idag ;)
Du behöver :
*Sprayflaska som rymmer 0,5L
*Ljummet vatten
*Balsam ( helst barnängens pärlglans )
Beskrivning:
Du fyller flaskan med 1 dl balsam.
Fyller sedan på med 4 dl ljummet vatten. SKAKA!
 
Det räcker väldigt länge och fungerar bra!

Ståhls hemliga recept

Kategori:

Senare idag ska jag avslöja mitt "dunderbamse" bra pälsglans. Har ett super recept på det som är perfekt för er om ni är en av dem som är trötta på att lägga flera hundra på annat pälsglans. coming up soon!

tips (anti snö,styltor)

Kategori:

Är ni också fruktansvärt trötta på alla styltor våra kära hästar får när vi rider i snön? Det är väldigt riskabelt då hästen kan vricka sig väldigt illa. Då finnS ju sjävklart tipset snösulor. Men vill man vara lite ekonomisk kan jag tipsa om att spraya lite pälsglans i hovarna. Det gör så att snön inte fäster lika väl. Pröva! Och kommentera sedan eran uppfattning. Bra eller dåligt? Vilket märke använde ni?

Spännande dag

Kategori:

Idag kommer det ske massa roliga saker på bloggen! B.la bilder på min nya storhäst, tips och tricks, lyx vs budget, träningsutvärderingar osv! Så håll utkik på bloggen!

Lyckligare än någonsin!

Kategori: Allmänt

Bästa dagen på länge!!!! När jag kom hem från jobbet stod en "present" och väntade på mig. En ny häst! En stor häst!!!!!!
Hon är ljusbrun med benvit man!!
Hon verkar väldigt trevlig och sammarbetsvillig. Funderar på ifall hon ska gå på lösdrift eller inne på natten...
Hon var tydligen väldigt lättfödd så hon behövde inte mycket mat.
Det var för mörkt för att ta bild. Bilden kommer in imorgon, så håll utkik!<3

vila

Kategori:

Har hört många som ställer sina hästar på vila så fort vintern anländer. Jag personligen tycker det känns väldigt slappt. Precis som att det är en moped som man kan ställa av när det blir minsta lilla halt och kallt.. Jag vet inte men det är min uppfattning och åsikt. Någon som har sin häst på vintervila.? Och isf, av vilken anledning?

mamma och vinur

Kategori:



sneakpeak

Kategori:

Har lite spännande projekt på g.. Det rör mig, bloggen och hästarna! Jätte kul!!!!

artiklen från equipage

Kategori:

"Men Rolf-Göran Bengtsson –vem fan är det...? Jag ska inte uppehålla mig allt för mycket kring det där med hästhoppning och Rolf-Göran Bengtsson för visst är det väl kul att en kille som fyller 50 i dagarna kan vara med och konkurrera på den här nivån bland kidsen. Men ändå; det är ju hästen som borde ha fått priset. Det är ju den som hoppar. Rolf-Göran tackade visserligen hästen – tror jag – på sin något märkliga hästhopparsvenska som effektivt visade att även skånska överklassidiom är rätt svåra att förstå. Jag ska se reprisen, som jag hoppas är textad, och då hoppas jag förstå vem som vann – Bengtsson eller hästen."

JAG HAR NU BARA TVÅ FRÅGOR TILL LASSE: (efter det orkar jag inte uppehålla mig med honom mer) 1) Har han någonsin ridit själv? (på riktigt) 2) Vet han om att det är 2012? (liknande tjafs har uttalats många gånger genom åren av mindre påläst folk – och det är såååå tröttsamt!)

Gunilla här på redaktionen fick nog och skickade följande meddelande till Lasse: "Hej Lasse! Vi på Equipage redaktion, ett livsstilsmagasin för ryttare, är idag väldigt glada och stolta över Rolf-Göran Bengtsson som tilldelades Jerringpriset på Idrottsgalan igår. En fantastisk prestation som han utfört. Dessutom är vi på redaktionen lyckliga över att ridsporten ÄNTLIGEN får lite medial uppmärksamhet!

När man aldrig ridit är det lätt att tro att hästen gör allt arbete. Detta är naturligtvis inte fallet och alla ryttare vet vilket arbete det ligger bakom Rolf-Görans framgångar.

Equipage skulle nu vilja bjuda ut dig till vår redaktion för en ridlektion! Kanske kan vi få dig att se på ridsporten med nya ögon? Vill du ta dig an utmaningen- kontakta mig!

Med vänlig hälsning Gunilla Falk P.s. Vågar du så ska du naturligtvis få hoppa ett par hinder

jerringpriset rfb

Kategori:

såg en artikel från ekipage som har med roffe att göra.. klippte ut det för ville gärna dela det med mina kära läsare!

Tyra Sjöstedt

Kategori:

Har legat på soffan under min
gosefilt nu i någon timme och läst och läst denna underbara bok. Både skratt och tårar.. Kan verkligen rekommendera den.

morgonmys

Kategori:









mornat hästarna idag. längtar tills vi bor på gård, igen <3

hur mycket hö?

Kategori:

mina hästar får verkligen jätte mycket hö nu när det är så kyligt. jag brukar tänka att det på ngt sätt blir deras tröja. Dem får 9 kg st. Hur mycket får era?

kvällsmat

Kategori:

mamma har lagat tomatsoppa med mozarella och baguetter. mysigt och skönt att komma in och äta ngt värmande.

hästvakt åt Lindekrantz

Kategori:

har precis varit i klaras stall och mockat, Bytit vatten, ryktat och Bytit täcke på dem. nu är Wille och danne redo för natten. danne är så söt. ser ut som en snöboll hihi!



mjukgörande

Kategori:

har precis kommit hem. idag red jag barbacka på ängen i snön på båda Idun och Vinur. Red Idun på mycket böjda spår för att få henne mjuk. men hon var mest sugen på bus och kasta sig hit och dit. min lilla buse!!

go fika

Kategori:

mysfika hos finaste morföräldrar. snart ska jag och morfar upp och verka Idun. skönt att morfar är hovslagare!

glamorös lunch

Kategori:

sitter nu på bussen hem med pasta från pastamannen på knutan. fint ska det va! eller?

planer för dagen

Kategori:

jag har precis vaknat till på denna kalla bussen och vi har paserat väla nyligen. Jag är påväg in mot Helsingborg för att avklara ytterligare ett pass på bergaliden. runt kl 13.00 slutar jag och beger mig hemmåt. Då är planen att åka till stallet där mina tre hästar väntar. Funderar på att rida ut på både Vinur & Idun idag... hmm... Sen ska jag iaf ner till familjen Lindekrantz och mocka och ta in William och Danilo. Sen blir det väl plugga... vad ska ni göra idag?

right now

Kategori:



det är sju minus ute, men när man sitter och väntar på bussen trött och genom förkyld känns det som minst 20-. då har jag dig i tankarna, du gör mig varm<3

ponnyakuten

Kategori:

myser till ponnyakuten med evelina <3



ponnyakuten

Kategori:

myser till ponnyakuten med evelina <3



Utbildningsskalan

Kategori: Allmänt

Jag ska from idag utgå min träning på våra hästar utifrån utbildningsskalan.
Utbildningsskalan är sex olika steg som man utbildar hästen i allt efter som. Första steget är Takten. Andra steget är lösgjordhet. Tredje steget är kontakt. Fjärde steget är schwung. Femte steget är rakriktning & sjätte steget är samling.
 
Jag är & Idun är för tillfället på takten (1an). Jag är på gränsen över att gå över till tvåan.
"hästen ska röra sig energiskt och taktmässigt med bibehållen balans och självbärighet i ett tempo som är lämpligt för hästens utbildningspunkt."
 
Jag & Vinur är på 4an.
 
Gandur är på 3an.
 

världens bästa föräldrar

Kategori:

hur mycket jag än argumenterar och har dålig attityd mot er så är jag fruktansvärt glad att jag har er som mina föräldrar. ni ställer alltid upp och finns där för mig. jag älskar er.. ni kommer säkert döda mig för denna galet seriösa bild!

stolt

Kategori:

jag är så stolt över Vinur. tänk så mycket kul vi haft tillsammans. Så mycket olika saker vi upptäckt och lärt oss tillsammans. Han har bevisat för hästfolket att allt är möjligt. man behöver inte ha en renodlad hopphäst för att lyckas inom hoppning. I somras träna jag och.Vinur inför hoppalsvenskan. Vi var uppe på bana på 1m. Samma sommar tävlade vi fälttävlan, vi red ikapp många ekipage på vägen vars var ponnysar. Det bevisar rätt mycket att med rätt ryttare med ambitioner och med en häst med vilja kan man göra vad man vill.... vi har plockat en del rosetter genom tiderna i både hoppning, dressyr och lätt fälttävlan.

helskodda ridbyxor eller inte?

Kategori:

jag gillar inte känslan av att man sitter fast i sadeln. jag gillar att kunna röra mig och vara flexibel. har några par helskodda hemma men använder helst oskodda. visst det är finast med helskodda men finns oskodda som ser äkta ut. som dessa.

vad tycker ni?

in sunshine of love

Kategori:





varit ute på en mystur i skogen. hon är så pigg och glad! Men måste bli bättre på att rida henne i låg form... annars gick det super!!

bra start

Kategori:

igår morse stack vi ut och red i snön. det var jag mamma, pappa och sanna. jätte mysig runda! pappa satte upp på idun för första gången.



gifts

Kategori:

jätte god parfym och fräna naglar från Micke och Olga!



chokladfondy och beyonce parfym från mormor och morfar.

tyras bok av mimmi. .

pengar från farmor och farfar.



mobilen och fina hälsningar från fam Ståhl .





två chokladaskar och ett super gulligt kort från pojkvännen min.

en fin teckning från lillebror.

Amazing night

Kategori: Allmänt

 
Jag hade bestämt maten så pappa placerades vid spisen, & där stod han hela dagen!
Det bjöds på Kyckling&Curry gryta med tagliatelle. Och till efterät åt vi marrängsvich. namnam!
Min 17årsdag hade inte kunnat bli bättre ! <3

birthday

Kategori:

whopwhop 17 år idag! fick ny mobil så nu blir det mer inlägg och bättre kvalité. fick HTC wildfire, sjukt bra kamera!

Tennisryttarna

Kategori: Allmänt

En av många bloggar jag följer var eviga dag är : www.tennisryttarna.blogg.se.
Den passar mig perfekt då jag är intresserad av hoppning, dressyr och har en islandshästar och är lite främmande mot islandsridning.
Bloggen drivs av två jätte duktiga tjejer. Den ena rider storhäst- hoppning & dressyr. Den andra har islandshästar och tävlar på hög nivå. Deltog i sm förra året ( tror jag ?).
De har massa bra tips och tankar som verkligen får en att resonera sunt.
Hett tips!
 

happiness

Kategori: Allmänt

Tänk vad ett djur kan göra en lycklig, ledsen, arg & besviken.
Vissa idiotas säger " det är bara ett djur?" . Men för oss som öppnat ögonen och bjudit in hästen i våra liv vet att det inte bara är ett djur. Det är ett liv. Något som påverkar oss väldigt mycket. Både positivt och negativt.
Vissa dagar kan jag vara sur och tvär. Och då tänker folk, " vad är det med henne? :S " men då vet ju självklart inte folk anledningen bakom det.
Det var som när Vinur låg inne på hästkliniken och var och luktade på gränsen mellan liv & död. Jag var så fruktansvärt ledsen. Men kunde inte berätta för vissa av mina vänner varför jag var ledsen eftersom de hade skruvat på sig och trott att jag var störd.
Men det beror nog helt på relationen mellan djuret och människan.
Hör jag någon som är sååååå ledsen över att sin tex fågel dog hade jag nog tyckt den verkat lite udda. Men egentligen är det ingen skillnad. Djur som djur. Kontakt som kontakt och relation som relation!
Vi måste bli mer toleranta och acceptera varandras olikheter!
Familjens Ståhls hästar gör mig väldigt lycklig. Och det viktigaste är att man är lycklig, i själen kropp och sinne!

memories

Kategori: Allmänt

Så mycket man varit med om genom tiderna. Denna bild var ett av Gandurs första språng på banan! Fint hopp , faktiskt!

Suddig bild men en bild sen jag och Evelina hade höjdhoppning på banan sommaren 2009 eller 2010. Kommer ihåg att jag inte ville hoppa det från början. Var på 90 cm så Evelina bara : Vi höjer till 1m!! Jag bara :nej.... nu räcker det...
Hon bara : DU FÅR EN ANNANSSPLIT!
Jag bara : Ja okej!
Så jag hoppade och min lilla kissekatt hoppa så fint! Hon var en gud på att hoppa... Men tyvär hade jag inte det instresset då som jag hade nu. Visst älskade henne och brann för henne men har mer tävlingsinriktat intresse nu än förr.
 
Jag & Evelina hade en super mysig vinterdag. Massa bus i snön med bästa Vinur!
 
 
Blir så glad av dessa bilderna. <3
 

Gina Tricot grandprix hästkollektion 2013

Kategori: Allmänt

Gud vad skoj att GT fortsätter med hästsakerna!
Bra priser och fina kläder, faktiskt! Sen om kvalitén är bra eller ej vet jag inte men ska lätt ge det en chans!
Vissa av kläderna påminner lite om JH collection och HV polo. Skoj!
 
 
Vill ha den svarta jackan för 499:- ! Vilket fynd!

Bildbomb

Kategori: Allmänt

 
 
Har ändå de finaste hästarna i världen <3

angry as hell

Kategori: Allmänt

Idag är jag fruktansvärt arg.. Var ute en runda på Idun innan idag och hon gjorde precis tvärt emot vad jag ville. Kunde knappt hoppa upp då hon bara studsa runt som en studsboll.. När jag väl kommit upp så takta hon i säkert 2 km. Jag gjorde förhållningar, flyttade henne i sidvärtes för att hon skulle lyssna. Visst, hon lyssna men när hon skulle fram taktade hon likadant igen.
Sen red jag i branta backar för att hon skulle bli av med energin men då hasade sadeln bakåt. så fick hoppa av och lägga om den.
När jag skulle upp igen kastade hon sig bakåt och stegrade sig. Skrek på henne för det är otäckt ifall hon välter över mig. Hon gjorde det igen, igen och åter igen.
Så fanns inget att göra än att bara trycka henne framåt för att släppa tänkandet bakåt.
Jag gjorde verkligen allt idag för att få henne att iaf lyssna lite, eller åtminstone skritta lugnt på långa tyglar. Men det gick inte...
Blir så ledsen när man lägger ner hela sin själv i någonting och så går det inte.
Men får väl fortsätta på samma spår och hoppas på att hon ger med sig snart.
Hoppas hon snart vill samma som jag, för jag älskar min Idun. Massor....
Hon är perfekt för mig, eller hon var det innan hon började hålla på såhär.. Hoppas det blir bättre snart..
 
 
Dumma dumma finis..

Idun

Kategori: Allmänt

Vissa dagar känner jag mig fruktansvärt rid sugen. Dessa dagarna vill jag så mycket med Idun. Jag vill att allt ska gå super. Klockrent! Hon ska vara mjuk redan efter en kvart och helst göra exakt som jag säger. Blir det inte så blir jag så frustrerad.
Jag gör så gott jag kan men det går inte! Och när jag blir arg spänner jag kroppen och idun är en människokännare så då stänger hon av. hon blir nervös.
Det är ett stort problem för mig. Så när jag känner att jag blir arg så ger jag henne långa tyglar och skrittar henne tills vi både har lugnat ner oss.
Någon mer som har detta problem ? Och isf, hur brukar ni gå till väga?

föreläsning

Kategori: Allmänt

På måndag 18.30 håller Lisan Gustafsson en kostnadsfri föreläsning i kågerödsRf. Alla klubbar är välkomna!
Kommer att prata om hästens sinnen och kopplingar osv. Intressant!
För mer info, klicka på länken! : http://www8.idrottonline.se/KagerodsRyttarforening-Ridsport/Foreningen/Dethander/Forelasningmandag14januari1830/
Be there! :)

Star rider

Kategori: Allmänt

Gå in och läs Tyras hästblogg. Hon har fullt av massa bra övningar på både film och bilder. Hon har samt massa roliga tävlingar!
 www.darios.se
 
Besök även hennes hemsida fullt av fina hästsaker och ridkläder på www.starrider.se
 

Hardly work work!

Kategori: Allmänt

Idag tränade vi ordentligt! Jag försökte få upp hennes rygg lite så hon jobbar med den rejält. Och det släppte! Efter ett tag fick jag upp den och hon jobbade bra med den punkten! Hon är så smart min lilla prinsessa!
Imorgon ska jag fortsätta med samma övning, samt mer galoppfattningar.
 

Sunshine

Kategori: Allmänt

Solen skiner och jag är på strålande humör! Riktigt ridsugen.
Skönt att rida när det är ljust och när det faktiskt inte regnar för en gång skull.
Ska ta fina bilder på Idun idag som kommer upp senare på bloggen så håll utkik mina läsare!
Idun igår :)
 

Attention bitch!

Kategori: Allmänt

Något jag tycker är lustigt är det här med att man alltid måste vara "normal". Man får inte sticka ut, vara annorlunda, osv. Man måste alltid vara precis som alla andra för annars är man ju skit konstig!! Eller hur? Och vem fan vill vara konstig? Jo jag! Jag är gärna konstig i allas ögon. Jag bryr mig inte. Jag kör mitt eget race och gillar ni inte det så vad gör det? Jag lever inte för att göra någon nöjd. Jag lever mitt liv så som jag vill.
Detta inlägg hamnade på min hästblogg med ett syfte. Det är de att jag har islandshäst. När jag kommer till en tävlingsplats med någon av mina islandshästar så är det alltid lite extra kul med allas blickar! Först hoppar jag ur bilen, ingen kollar kosntigt, för jag är klädd i vita ridbyxor, stövlar skjorta hjälm osv, Precis som alla andra! Stilig med andra ord. MEN, sen öppnas luckan och en islandshäst backar ut. Och alla bara WHaaaaaaaat the fuck?
Alltså ingen skillnad egentligen ju? Snyggare än de flesta ponnysarna i kroppen, blank och pråper. Men ändå, själva grejen?
På framhoppningen brukar ofta vuxna prata med mig och fråga om man ens kan hoppa med islandshästrar yada yada.. Dessa nyfikna brukar också kolla när det är min tur.
Efteråt får man för det mesta god kritik.
Jag mins en gång, det var visserligen bara en pay n jump i skromberga, men där var en bank. Ingen red den, men jag & Vinur brukar göra det hemma i klubben så jag tänkte , ja vad fan? så jag tog sats, galoperade upp och han gick klockrent!
En av funktionärerna berömde oss för en snygg ritt.
Vad jag vill ha ut av inlägget är att det är kul att vara unik. Det är inte många som tävlar hoppning, dressyr eller fälttävlan med isis. Men jag gör. Och jag få positiv kritik. Var er själva! Normalt är inte kul!
 

Barbacka i snön

Kategori: Allmänt

Var igår ute och red i mörkret när det snöa med mamma. Idun har stått i flera dagar men utmanade ödet lite och red barbacka iaf ;)
Det gick så bra så! Hon var så fin! Använde täcket jag fick av Tessan. Det sitter jätte fint på henne. Såhär ser det ut:)

Bebis

Kategori: Allmänt

Så glad för mitt hjärta!

Dressyrträning

Kategori: Allmänt

Funderar på att snart messa Lisan Gustafsson om en dressyrträning?
Idun har ju mer kondition nu än förr, orkar mer och så. Och på sista tiden känne jag att hon lite smiter ifrån mig så hade verkligen varit skönt med någon som skriker på mig :) !
Har ridit dåligt nu ett tag och mest lagt fokus på mig själv. Men måste lära mig kombinera dem två jag & hästarna i ett dvs.

Bild på mig och Gandur sen midsommmar 2011. Fotograf @ Evelina Andersen <3

Mimmi & Idun

Kategori: Allmänt

lunch på bomb

Kategori: Allmänt

n

Nyttig

Kategori: Allmänt

Det är självklart viktigt att äta nyttigt också och inte bara träna!
Igår såg min middag och kvällsmat ut såhär:
 
Beställde en tonfisksallad på fiket med min fina vän Evelina. Sallad är nyttigt och bra. man känner sig fräsch efteråt. Med salladen fick vi en baguett och dressing. Då kan man välja EN sak. Helst inte båda.
 
 
Efter jag tränat och varit i stallet kände jag mig väldigt sötsugen och hungrig. Istället för att proppa i mig massa sött hälde jag upp 2dl Afil och värmde lite frystabär i mikron och blanda ihop! Fräscht och väldigt bra för magen!
 

muskler!

Kategori: Allmänt

För att bli en framgångsrik ryttare som orkar rida sin häst ordentligt måste du vara vältränad. Du behöver inte ha ett dyrt, exclusivt gymkort för att komma i form. Nejdå! Du kan knåpa ihop ett pass hemma!
Ett pass kan se ut såhär:
- 20 minuters jogging/springning
- 3x10 situps
- 3x10 utfall
 
Jag gjorde detta pass igår fast jag utvecklade det lite.
Ist för 10x3 situps gjorde jag 12x2 och sista gången gjorde jag 20 situps.
Och samma med utfall. Jag tycker inte det är jobbigt med utfallen om man inte har en skivstång över nacken. Så jag brukar oftast ha en stång med vikter över nacken som jag stödjer med händerna. Men man kan även ha vikter som hon på bilden! 
Situps - abs
utfall - rumpa , lår!
 
 

gummitygel

Kategori: Allmänt

Såg igår att Idun har underhals. Inte mycket alls men en början till det. Fick panik! Det ser så illa ut och absolut inte bra för hästen... Den ska upp på nacken!!
Tror hon fått det pga hennes ryckande i huvudet. Hon är väldigt pigg och när hon drar iväg drar hon ofta upp huvudet också. Så tror jag jag testa gummitygel på henne idag. Får se om det hjälper? Hon är väldigt stark..
Men gummitygel på och försöka rida henne i lågform och få henne att trampa under sig så kommer det nog göra susen!
 

hett tips!

Kategori: Allmänt

I eslöv har dem en jätte bra hästbutik med bra kvalité.
Från och med idag och fram till den 1/12 har dem rea upp till 75% på hela sortimentet pga ombyggnad. Så skynda fynda!!

www.staket.com är deras hemsida. Sidan ser lite tråkig ut men rekommderar verkligen er att åka dit. Annars - eran förlust.

Vinur number dos

Kategori: Allmänt

Detta är min gamla islandshäst som jag hade för säkert fem år sedan. Han hette också Vinur. Så då hade vi två Vinur haha! Han var väldigt hingstig men en riktigt snygging! Han var fyra när jag hade honom. Men vi passade inte varandra i längden då jag ville ha en ponny på den tiden. Så sålde tillbaka honom till hans gamla ägare. Han är fortfarande kvar där. Och vinurs ägare är min familjs bästa vänner från Örebro ( stråssa ) . Så på somrarna när vi är där brukar jag rida honom. Känns skönt att fortfarande ha kontakt med honom!
Dessa bilderna har jag tagit från Amanda som rider honom for the moment. Hon tävlar honom och det går riktigt bra! De är så fina tillsammans så!

Outfit

Kategori: Allmänt

Iduns nya skrittäcke och stigbyglar passade så bra ihop! Riktigt snyggt!
Tränset blev också jätte fint på henne :)
Min lilla pingla! <3
 

Träning i naturen

Kategori:

Red idag ut i skogen på Idun. Det är sån power i henne! Så fort man kommer upp i sadeln bär hon iväg. Hon var lite stel i början.. Gjorde lite halter och förhållningar, dels för att få henne att lyssna men också för att hon ska trampa under sig ordentligt. Så fort det kommer en korsning i skogen brukar jag oftast ta vara på det och rida i korsningen på en volt. Vid varje hörn gör jag en förhållning , ställer henne inåt, fångar upp med ytter och ger henne en stadig hand. Denna övningen brukar få henne mjuk i båda sidorna. Att träna hästen i skogen är oftast lättare då de flesta hästarna har egen framåtvilja där vilket de i vanliga fall inte brukar ha i ridhuset. 😃

Ängel

Kategori:

Finaste vinur! Bilden togs i somras av min kära pojkvän. Detta var när jag trimmade honom inför hoppalsvenskan2012. Hade precis varit på en fälttävlan så han var verkligen vältränad på den tiden!

Nyrakad och fin!

Kategori: Allmänt

Detta var innan hon drabbades av regnskållor. Lurvig som en björn! Men på sista bilden ser man på halsen att hon börjat få utslag...
 
Såhär ser regnskållor ut.... Här har pälsen trillat av själv.
 
 
& här är hon nyrakad och snygg! Ser nu mycket sportigare och ädlare ut! Ser nästan ut som en ponny haha :)
 
Rejäl skillnad på häst!!

New in , again

Kategori: Allmänt

Har idag shoppat massa nytt till Idun!
 
Nytt fleecefodrat regntäcke 249 :-
Ridtäcke
Pälsglans 99 :-
Shampoo som dödar bakterier 90 :-
Snoddar 10 :-
Röda stigbyglar 149 :-
Tyglar till min CH träns 50:-
Tredelat bett 80 :-
Fleecetäcket längst ner är det jag fick av tessan. Det hade hon på sin fina Aniara. Det var hennes tävlingstäcke. Känns speciellt att jag fick det.
Tack!<3
 
 
 
Köpte även ett par röda helskodda ridbyxor och en luvtröja att ha i stallet. Mountain Horse. Skit snygg! Kommer bilder in imorgon :)

Panik...

Kategori: Allmänt

Jag låg och sov så gott inatt. Och helt plötsligt kommer mamma inspringande i rummet och väcker mig och säger att Vinur är sjuk, IGEN!
Dem hade hittat honom liggandes i sin box och vägrat resa sig. Jag och mamma fick panik eftersom han precis överlevt tarmvred vilket hästar aldrig annars gör?
Tanken jag hade i huvudet var väl att " Han klarar inte detta igen..."
När vi kommer upp till stallet har Siv fått upp honom. Han hade lämnat avföring, druckit , god aptit och ingen temp (37,7 ).
Alltsp ingen tarmvred... Phuu! Vilken lättnad... Han var väl bara trött min lilla plutt!

regnskållor

Kategori: Allmänt

Idun har fått regnskållor. Det är en sjukdom man får när det regnar om hästens hud är mycket känslig.
Man tappar håret och det är som ett virus. Så nu måste jag behandla henne varenda dag med jodopax, tinktur, aloe vera och virkon.
Idag kom tessan ut och klippte av henne all päls. Så nu har hon bara päls på benen. Hon klippte till pannluggen, öronen, hovskägget och svansen också. Nu blev hon riktigt snygg! Ser riktigt sporit ut faktiskt!
Fick ett fleecetäcke av henne också som jag kan ha när jag åker på träning eller tävling. Jätte fint!
Fick även två schabrak i märket John Whitaker. Happy girl!

3 jan 2013

Kategori: Allmänt

Idag öppnade rean på hööks! Hade fått veta vilken dag den börja av hemlig källa så jag handlade inte på hööks innan det ;) smartass!
Köpte iaf en jacka och en träns till Idun från Claridige House.
 
 

 
 
Claridige House. 379 :-
Tränsen från CH är otroligt bra kvalité. Detta är HÖÖKS eget märke. Det är mjukt redan från början så man behöver inte sitta och smörja det om och om igen förens det är mjukt. Rekommendation!
Detta är ett islandsträns. Kommer passa Idun perfekt!
 
 
Simona CRW @ Exclusive 829 :-
Detta är jackan jag köpte. När jag såg den på HÖÖKS hemsida tyckte jag inte om den. Men när jag såg den i affären tappa jag hakan. Den har skit snygg passform då man kan spänna in den i midjan.
Finns nu på rea,