satsandeallroundryttare.webblogg.se

- följ min och hästarnas resa inom träningar och tävlingar

vidriga människor

Kategori: Allmänt

Jag tänkte ta upp det här med mobbning. Mobbning behöver inte alltid vara att säga taskiga saker. Det kan även vara att bara ignorera någon. Och det kan nog egentligen vara något av det värsta.
Många utrycker sig inom detta område men som egentligen inte tänker på det utan faktiskt är en mobbare själv.
 
Varför vill man göra någon illa med ord? Varför vill man låta någon vara ensam och må dåligt? Mycket grundar sig i dåligt självförtroende. Man måste klanka ner på andra för att själv må bättre. Jag tycker det är rent utsagt förjävligt.
 
Här om dagen tog en tretton årig flicka livet av sig pga just detta, mobbning. Varför ska det få gå så himla långt? Vi måste agera!! Men tyvärr är ungdomar idag för fega för att agera och sätta ner foten mot "ledaren" för då anses man som mesig. Men i själva verkat är personen som står upp för den "mobbade" den vettigaste.
 
Jag kan snacka skit, lägga mina åsikter hit och dit, men det behöver väl alla. Och det gör man till dem som står en närmst. Men inte fan skulle jag få för mig att sitta och kränka någon person. Skulle aldrig snacka skit om någon utan anledning iheller! Absolut inte.
 
Vem är det som blir offret då? Jo det blir egentligen den coolaste personen. Det är hon eller han som vågar sticka ut ut mängden. Det är personen som inte ser ut som alla andra, personen som beter sig på ett annorlunda sett. Måste alla se likadana ut eller? Jag förstår inte!! Hur kul är det egentligen. Det är ju sjukt. Vissa blir mobbade pga undervikt, vissa för övervikt. Vissa pga dålig ekonomi ( inga märkeskläder ) och vissa bara för att.
 
Jag kan inte göra allt, jag kan inte stoppa all mobbning. Det går inte. Men hade jag kunnat så hade jag! Men det jag vill är att ni mina kära läsare tar till er detta och agerar om ni ser att någon är utanför. Säger personen att hon vill vara själv, säg okej och fråga sen igen! Alla ska få frågan. Ingen ska behöva känna sig utanför!!
 
Nu får det vara nog, det finns viktigare saker i livet än att trycka ner varandra. Visa respekt, låt folk ha sin speciella stil, och bara lev livet. Är ditt självförtroende dåligt, jobba upp det istället för att trycka ner någon annan.
 
 
 
 

Kommentarer

  • Morbror säger:

    Bra skrivet och klokt tänkt. Värt är även att tänka att en mobbad lever med effekterna av det länge. Jag var ju rejält mobbad, det kommer aldrig försvinna men man jobbar bort det som mobbing ger såsom rädsla att göra bort sig. Jag lyckades jobba bort så gott som allt, men det tog nästan 15 år. En klasskamrat som jag gick med och träffa ibland kämpar fortfarande och känner oerhört hat mot den plats han växte upp.

    Tiden går och läker sår, men minnena och hur händelserna format en det består.

    Det enda man kan göra från sidan är att stötta och vara det lilla stödet man kan vara. Det räcker att ha en på sin sida för att orka. Ensam är inte stark

    2013-03-15 | 20:39:30

Kommentera inlägget här: