satsandeallroundryttare.webblogg.se

- följ min och hästarnas resa inom träningar och tävlingar

Agillity

Kategori: Allmänt

Visste ni att jag inte bara tävlat dressyr, hoppning och fälttävlan med mina islandshästar utan har även tränat agillity med dem i Lund hos min hopptränare.
 
Agillity är jätte bra för häst och ryttare. Övningarna ger hästen mer förtroende till sin ryttare. Jag skulle verkligen behöva gå några kurser med mitt nya tillskott Idun..
 
Vad gör man då på agillity? Man använder föremål som hästen kan tycka är obehagligt. Man tränar med föremålen tills hästen finner det mindre otäckt. Man går med hästen i grimmskaft i en bana med ridåer, bottlebank, hinder, tunnor  osv. När man gått den släpper man sedan hästen lös och går med bestämda steg. Målet är att hästen ska följa ryttaren runt banan. Förtroendet ökar en hel del mellan häst och ryttare. Verkligen något jag rekommenderar för er som har problem med kemin till er häst.
 
 
Lite bilder på mig, mamma och pappa sen sommaren 2011.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: