satsandeallroundryttare.webblogg.se

- följ min och hästarnas resa inom träningar och tävlingar

Tränings pass nummer två!

Kategori: Allmänt

Red Vinur idag för första gången på ett bra tag. Men känner honom så väl så det klickar liksom direkt mellan oss.Valde även på honom att rida barbacka av samma anledning.
 
Idag tränade jag på övergångar. Jag skrittade fram honom på långa tyglar på åkern. Han var jätte pigg! Efter tio minuter plockade jag upp tyglarna och började ställa honom åt båda hållen. han kändes mjuk men hängde sig lite på vänster tyglen...
 
Jag plockade in honom på en volt och började först trava i arbetstrav på tyglen. När det kändes bra övergick jag i tölt. Jag försökte få energi i tölten men utan att det skulle gå så fort. Han har svårt att gå i energifull tölt på volten så fick rida som en galning för att gå honom att bibehålla den ens men till slut gick det bättre.
 
Fattade sedan galopp och arbetade honom lite på tyglen där med. Som beröm för att han ska tycka det är lite roligt släppte jag honom så han fick springa av sig, precis som jag gjorde med Idun.
 
Fångade sedan in honom igen på en volt och skrittade. Jag hade bestämt mig för att skritta med god energi, sen välja en gångart han ska gå in i direkt. I början när jag tex valde trav började han tölta. Fick då prova mig fram och tillslut hittade jag knappen. Jag får lägga ner honom i lite låg form och "ha hela hästen framför mig". Svårt att förklara men försöka få honom lite längre och inte så samlad. Då gick han in i trav. Saktade av till skritt och gjorde samma till tölt. Då fick jag korta upp honom lite, få honom mer samlad och få energin mera uppåt. Böjde mig lite mer bakåt och tänkte "upp med energin". Då töltade han. Saktade av och tog galopp från skritt. Lätt som en plätt. Bara lirkade ner honom på tyglen och dutta med galoppskänklen. Han är så duktig så!
 
Gjorde sen allt detta mer tätt och han kändes väldigt lyhörd.
 
Skrittade av honom och gav honom mycket klappar! BusVinur! <3
 
Detta kan jag förbättra: Ha mera tålamod, bli mjukare på handen och göra mindre hjälper.
 
 
Finaste bebisen <3

Kommentarer


Kommentera inlägget här: