satsandeallroundryttare.webblogg.se

- följ min och hästarnas resa inom träningar och tävlingar

Tränings pass ett!

Kategori: Allmänt

Började idag rida Idun. Jag valde att rida henne utan sadel för att jag oftast blir mer avslappnad i det läget och Idun är väldigt känslig i ridningen, minsta lilla spänd så blir det bara soppa av det hela!
 
Eftersom det kommit så mycket snö så går det väldigt bra att rida på åkern så skrittade henne på långa tyglar över hela åkern, fram och tillbaka tills hon slappnade av. När hon blivit avslappnad styrde jag in henne på en liten volt. Fortfarande på långa tyglar. När jag kände att hon började gå balanserat i skritten på volten plockade jag sakta upp tyglarna. Gör man allt för fort och begär massa i början blir det bara kaos..
 
Började med banan övningen, låg form och mycket böjning men på halvlånga tyglar så hon verkligen får upp ryggen. I början var hon väldigt springig i skritten, men jag fortsatte lugnt och gjorde ingen stor grej av det, utan hon fick fortsätta gå där tills hon slappna av. Tillslut slappnade hon av och gick jätte mjukt och fint i balanserad  skritt. Då bytte jag till andra varvet och samma visa där!
 
Sen red jag likadant på en åtta bara att jag gjorde halt på mitten innan man ställer om för andra skänklen. Hon kändes tillslut jätte bra!
 
Gjorde samma sak i traven fast på större volt. Där blev hon väldigt springig men tillslut slappnade hon av där med.
 
Som beröm fick hon galoppera av sig på åkern, bara de att jag inte fick stopp haha...
 
Nöjd över passet! En 8/10!
 
Detta kan jag förbättra: Vänta in Idun, inte begära så mycket från början. Vara lugn i alla situationer och ta i henne som om hon vore gjord av glas.
 
 
 
 
Bus Idun! <3

Kommentarer


Kommentera inlägget här: