satsandeallroundryttare.webblogg.se

- följ min och hästarnas resa inom träningar och tävlingar

foderstrupsförstoppning

Kategori: Allmänt

Jag är fruktansvärt kinkig med vad Vinur äter och inte. Han har väldigt lätt för att få foderstrupsförstoppning så han är extra känslig mot mat i större bitar.
 
För er som inte vet är foderstrupsförstoppning något hästen kan få om den stressar i maten och inte hinner tugga. Den sätter i princip i halsen. Vinur har gjort detta ett antal gånger och vi har fått tagit ut vetrinär. Men de senaste gångerna har vi fått upp det själva genom att massera halsen. Men inget jag rekommenderar att ni göra förens ni varit med och sett hur man gör ett antal gånger...
 
Vinur kan inte äta havre, krossade havre, hela äpplen, morötter osv. Det vi ger honom är betfor.
 
Men ibland tycker jag synd om honom som aldrig får något sött och gott så idag rev jag massa morötter åt honom. Och gisses! Vad glad han blev haha! Lilla gullepojken!
 
 
Har era hästar haft foderstrupsförstoppning? Vad får era att äta?

Kommentarer

  • Jossan säger:

    Ett tips kan vara att ge honom maten i en stoor hink! Då kan dom inte inte få i sig så mycket på en gång. Eller att du lägger en så pass stor sten i krubban så att han inte kan svälja den :)
    Har ni testat Luzern? Det är ju ungefär som hackad hö så det måste dom tugga, funkar bra för min häst i alla fall som äter gaaanska fort...
    Ett annat tips är att bara ge honom olika sorter av pellets och sen blöta upp pelletsen ordentligt så det bara blir typ en riktig gröt kvar så får dom typ dricka upp det :) funkar också super bra på min häst.

    Svar: Tack så mycket för tipsen! Det ska jag bära med mig!! :)
    Emilia Ståhl

    2013-02-08 | 16:35:51
    Bloggadress: http://Semtegensis.blogg.se

Kommentera inlägget här: