satsandeallroundryttare.webblogg.se

- följ min och hästarnas resa inom träningar och tävlingar

Fälttävlansclinic med Jan Jönsson

Kategori:

Jag fick som sagt massor av nya tips igår från clinicen med fälttävlanslegenden Jan Jönsson. När ni rider mot ett ovanligt hinder, ( ovanligt högt eller titt hinder ) så antar jag att ni INTE rider likadant som ni kanske gör på ett litet 80 kryss ? Vi fibblar med händerna, håller in hästen och släpper av precis innan. Så fel!! Jag har alltid gjort så men ack så fel jag haft... Visst ska man anpassa anridningen åt hindertyp men det är viktigt att vi håller samma växel hela vägen. Ett tips jag fått med mig till mig och idun nu när hon aldrig hoppat är att trava mot hindret utan att göra någonting. Bara följa med och bara vara mjuk på handen. Varför? Jo, för grunden till en bra, stabil och säker hopphäst är att hästen själv mäter ut motståndet. Det är alltså inte ryttarens uppgift. Har jag aldrig någonsin tänkt på. Han hade jätte bra tips men dessa var dem jag plockade med hem i säkert förvar.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: