satsandeallroundryttare.webblogg.se

- följ min och hästarnas resa inom träningar och tävlingar

använda skyddsväst?

Kategori: Allmänt

Jag är riktigt dålig på att använda skyddsväst. Jag har en sprillans ny som jag köpte på mässan i falsterbo men köpte den mest i syftet tävling då det är en regel på ungdomar under 18 år.
 
När jag hade min unghäst Alizette som var en aning levnadsglad så använde jag alltid skyddsväst för min egen säkerhet. Men idag skulle det aldrig falla mig in i att han skyddsväst då jag anser att islandshästar inte är så ... farliga? Men det kan kvitta hur snälla dem är, olyckan kan alltid komma fram.
 
Här om dagen hoppade jag Idun för första gången, jag hade inte en tanke på att ha skyddsväst eftersom jag tänkte " det blir ändå inge högt". Jag tränkte inte på riskerna som kunde ske om hon gick omkull. Den risken finns även om hindrerna är under 50cm.
 
Det är självklart inte bara när man hoppar man behöver väst. Det ska man egentligen alltid använda. Hästen kan skritta, snubbla på en pinne och gå omkull och vips! Du blir kanske slår i ryggen så illa att du blir förlamad.
 
Dessa åsikterna har dykt upp de senaste dagarna efter Jasmins olycka. Jag har för mig att hon inte hade väst på sig men i detta fall hade de inte hjälpt oavsett eftersom det inte var ryggen som blev skadad.
 
Tycker mina läsare ska tänka på detta lika väl som jag!
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: