satsandeallroundryttare.webblogg.se

- följ min och hästarnas resa inom träningar och tävlingar

my hero

Kategori: Allmänt

goodbye my lover

Klockan 18.30 igår åkte mamma & pappa upp till stallet och tog hand om sjuka vinur. Han hade ont i magen så vi antog att det var kolik. Dem gick o gick med honom men blev inte bättre. Vi hade vetrinär ute och hon sa att vi skulle åka in,
Vi lastade och kl 22.30 åkte vi in till helsingborgs stordjursklinik. Jag lastade ut vinur och han var riktigt vinglig.. 
Dem förde ner massa slangar( sond) , tog blodprov, satte kanyl, och tog vätskeprov runt magsäcken. Jag kände att jag inte kunde vara där inne och se på. så gick ut för att samla mig, grät massor givetvis.
När jag kom in igen låg det blod på golvet och vinur såg verkligen inte kry ut. 
Dem tog röntgen bilder och såg att tunntarmen var väldigt utspänd och tömmer man inte magsäcken så spricker den. Så dem förde ner sonden och tömde magsäcken. 
Vinur skötte sig så bra, han bara stod där och hängde. Men han hade fått väldigt mycket lugnande och smärtstillande så..
Sen fick vi beskedet som man inte vill ha, att han kanske aldrig blir frisk även om man gör operation. Operationen kan komma o kosta upp till 100 00 kr. Och jag vill inte att min vän ska lida och ha ont den sista tiden..
Jg ledde in han i en box, han sattes fast i en slang som gav honom läkemedel under tiden han stod där. 
Plötsligt låg han bara där, jag kasta mig ner och tog hans huvud i mitt knä och grät och grät. vetrinären kom och sa att vi skulle gå ut och ta en fika medans dem gör de bästa dem kan.
Jag fick en broschyr. " farväl" hette den. Allt blev så äkta. 
Mamma grät , det var då det gjorde som mest ont. Det var då jag fatta att det inte fanns något att göra. 
Jag sket i fikat och rusade tillbaka till Vinur. Mamma sa först hejdå till honom, sen jag.
Jag sa till honom att han snart kommer somna, sen vakna upp på ett underbart ställe. Med stora gröna ängar och massa goda äpplen. Du kommer träffa dina gamla vänner Hobbe och lukas. Vi ses snart igen. Tack för att du altid ställt upp på mina tävlingar. Du och jag har bevisat att islandshästar kan hoppa. Du och jjag är oslagbara. Vi har gjort allt! Dressyr, hoppninig, fälttävlan , voltige, tolkat, tävlat, julshow, badat i havet, har även trillat av dej ett antal ggr. Men det gör ingenting, för du är min bästa vän. Ingen kommer kunna ersätta din plats. Jag älskar dig. Var stark, så ses vi snart igen. 
Jag pussade honom och reste mig upp för att gå, då ställer han sig upp och går efter. Han skulle med hem. Han såg sin "flock" gå och skulle med. 
Det var så sorgligt. Vinur har varit min bästa vän i cirka 10 år. Alltid ställt upp på allt. Jag vill inte vara utan honom. Ingen hät kan mätas sig med honom.. 
Jag har haft en sömnlös natt på soffan med tvn på för att tänka på annat. Sovit max en timme. Bara gråtit och vridit mig. Samma med mamma..  
Mamma ringde nyss vetrinären. Han är just nu i stabilt läge och har lämnat avföring. Vilket är väldigt positivt. Men jag tror inte på att han överlever. Det är för bra för att vara sant. 
Den turen har jag inte. Men att få hem honom ytterliggare en gång hade varit underbart. 
Jag har förberett mig på det värsta och jag är beredd. 
" du har klarat så mkt, när du var två år fick du foderstrupsförstoppning och lungiflammation, ingen trodde du skulle överleva. Men det gjorde du.
När du var fem fick du en fisstel på örat, man trodde du skulle dö då. Men det gjorde du inte, Ett halvår efter fick du en till på andra sidan. Men den här gången var det 2 cm från hjärnan. Denna gången skulle du inte klara dig. Men se på dig, så stark! Du klara även det.
När du var elva fick du foderstrupsförtoppning igen o det klara du. 
Igår, den 24 nov fick du kolik, en rejäll kolik, säg mig vinur, klarar du även detta? Jag hoppas på det. Var stark gubben. Oavsett kommer vi ses. Jag älskar dig och kommer aldrig sluta göra det. Jag kommer gå igenom eld för dig.Min älskade, kära vän. 
Snälla, bli frisk... Kom hem.. Gör mig hel.. 
 
Ett urklipp från min gamla blogg när Vinur blev sjuk och vi var tvugna att ta förväl. Det var den värsta dagen i mitt liv och jag fattar inte hur han överlevde. Jag vet inte vad jag hade gjort om han hade dött. Min fina fina Vinur, den starkaste på denna jord. Du är så lätt att älska, så svårt att ta förväl av. Kommer aldrig sälja dig. Min stjärna som lyser starkast <3
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: